SZD 50 3 Puchacz
Byggeår: 2006
Reg.: OY-TXD
Konkurrence nr.: TD
Spændvidde: 16,67 meter
Glidetal: 1:30
Omskolingskrav:
Lokalflyvningstilladelse
Puchacz er polsk og betyder ”Ugle”. Puchacz’en er et tosædet fly og fungerer som klubbens skolefly. Det er således det første fly, som eleverne stifter bekendtskab med. Flyet er købt som nyt i 2007 som erstatning for vores gamle Puchacz, OY-XSP
Flyet er det fly i klubben, der har flest starter om året. På trods af de mange starter, har Puchacz'en stort set fungeret uden påklageligheder, og det har vist sig at være det helt rigtige valg til skolefly, da det er relativt let fløjet og yderst robust. Udover at være skolefly er det også klubbens eneste tosædede fly, der må udføre stort set alle kunstflyvningsmanøvrer. Dette benytter flere og flere at klubbens medlemmer sig flittigt af. For at flyve Puchacz skal man blot have lokalflyvningstilladelse.
LS 4b
Byggeår: 1997
Reg.: OY-XSZ
Konkurrence nr.: SZ
Spændvidde: 15 meter
Glidetal: 1:40
Omskolingskrav: Lokalflyvningstilladelse (eller SOLO)
LS4’eren blev købt til klubben i 2003, som afløser for de ellers populære Astir CS. LS4'eren er det første fly, som man får lov at flyve alene i. LS4 har afløst klubbens K8, som blev solgt i 2011 til en af klubbens entuatiaster. LS4’eren er utrolig let fløjet og er samtidig et fly med gode præstationsmuligheder. Flyet er udelukkende bygget til stræk- og hyggeflyvning; der er således ikke mulighed for nogen form for kunstflyvning i det.
LS4’eren må flyves, når man er gået SOLO. Det er således det første ensædede fly, som piloterne stifter bekendtskab med.
Discus CS
Byggeår: 1994
Reg.: OY-XUG
Konkurrence nr.: G3
Spændvidde: 15 meter
Glidetal: 1:41
Omskolingskrav: S-certifikat +
75 flyvetimer
Discus’en kom til Fyn i 1999, og er et af klubbens bedste ensædede fly. Det er et yderst behageligt fly at flyve i og benyttes flittigt til konkurrencer.
Grob G 103 Twin II b
Byggeår : 1982
Reg.: OY-XLZ
Konkurrence nr.: LZ
Spændvidde: 17.5 meter
Glidetal: 1:36
Omskolingskrav: S-certifikat +
50 flyvetimer og passagertilladelse
Twin'en er klubbens ældste tosædede fly. Flyet blev købt som nyt i 1982, og bruges stadigt flittigt af mange medlemmer. Dette skyldes bl.a. Twin’ens forholdsvist gode præstationer kombineret med god komfort. Flyet har endvidere i flere perioder været brugt som skolefly. Omskolingskravet er 50 timer og passagertilladelse.
DG 500/22 Elan
Byggeår: 1994
Reg.: OY-XTS
Konkurrence nr.: TS
Spændvidde: 22 meter
Glidetal: 1:47
Omskolingskrav: S-certifikat +
100 flyvetimer
DG-500 er et højtydende tosædet svævefly, og med sit glide tal på 47 er det et af klubbens bedste fly. Det er med sine 22 meter vingefang det største fly, klubben nogensinde har haft og anvendes primært til strækflyvning . Da det samtidig er klubbens eneste fly med flaps, er det det fly, som man sidst bliver omskolet til.
DG 300 Elan
Byggeår: 1985
Reg.: OY-XNL
Konkurrence nr.: T6
Spændvidde: 15 meter
Glidetal: 1:40
Omskolingskrav: S-certifikat + 30
flyvetimer
DG-300, der nærmest kan betegnes som en ensædet lillebror til DG-500.
Et lidt besynderligt karakteristika ved DG-300 er, at man ligger meget ned i cockpittet, når man flyver. Dette kræver lidt tilvænning, men de fleste piloter finder det yderst behageligt.
LS 8 15/18m
Byggeår: 1997
Reg.: OY-XXM
Konkurrence nr.: UG
Spændvidde: 15 meter / 18 meter
Glidetal: 1:43 / 1:46
Omskolingskrav: S-certifikat + 75
flyvetimer
LS 8´eren er klubbens første ensædede 15/18 meter fly, som uden tvivl er klubbens mest foretrukne fly. Flyet er købt som brugt i efteråret 2016, og benyttes oftest til konkurrenceflyvning